تقویم تولید محتوا

در این مقاله قصد داریم به لزوم تقویم تولید محتوا بپردازیم و نحوه نگارش اون و یه سری نکات رو راجع به اون بگیم. اهمیت تولید محتوا رو جدی بگیرید. برای یادگیری چگونگی آن به بوم کار مراجعه کنید.

اول از همه به فرق بین تقوم تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا بپردازیم.
استراتژی محتوا در واقع برنامه ریزی و پلن های شما برای نوع و تولید و انتشار محتوا هست. اینکه اصلا محتوا به چه صورتی باشه و دقیقا به چه صورتی و در کدام کانال های شما، تاچ پوینت ها(Touch Point)، منتشر شود. اینکه به صورت ویدو باشه یا اینفوگرافی اینکه کدام پرسونای خود را مخاطب قرار دادید.
اما تقویم تولید محتوا برنامه اجرایی شما هست. حالا وقتی که مشخص شد شما لحن شما مشخص شد و …. حال شما نیاز به این دارید که بدونید در چه روزی دقیقا چه چیزی قراره توی کدوم تاچ پونیت در چه ساعتی و توسط چه کسی قرار داده بشه. که نمونه ای رو در عکس زیر می‌بینید.
یادتون نره قبل این محتوای، انواع دیجیتال مارکتینگ رو بخونید. نخونی از دستت رفته.

تقویم تولید محتوا

همونطور که در عکس بالا میبنید به مدت 30 روز دقیقا مشخص شده که باید چه محتوایی گذاشته بشه.(البته میتونه با جزییات بیشتری باشه و این به خوده شما بستگی داره.)

حالا فایده تقویم تولید محتوا چیست؟

  1. برنامه ریزی و سازماندهی کمپین ها، ایده ها و مفاهیم: زمانی که شما حداقل برای سه ماه اینده(حداقل یکماه) خود یک تقویم محتوایی یا تقویم تولید محتوا داشته باشید به شما کمک میکنم تا از مناسب های روز باخبر باشید و بتوانید دقیقا برای کمپین خود یک پیش امادگی به مخاطبانتان بدهید و در حین برگزاری آن دقیقا بدانید قرار است چه اتفاقی بیوفتد و به چه چیزی برسید، پس به همین خاطر شما قبلا راجع به خیلی از مسائل فکر کردید و هم خودتان میدانید قرار هست به چه چیزی برسید و هم به مشتری میفهمانید که قرار است به چه چیزی برسد.
  2. استراژیک نگه داشتن برند: قطعا اینکه شما با برنامه باشید و برای هر کارتان از قبل برنامه ریزی کرده باشید به برند شما خیلی کمک میکند. مخصوصا به شخصیت برند شما. برای مثال هر ساله یک رویداد برای رونمایی از محصولات جدید اپل هست که دقیقا یک سال هست که برای اون روز تمام بخش های کمپانی اپل دارد تلاش میکند تا به اون روز برسه و توی اون روز محصول جدید خودش رو معرفی کنه. و خب برای مشتری های اپل هم اون روز، روزه جذابی هست که یکسال براش صبر کردن که محصول جدید برندشون رو ببین. و به کمپانی اپل این اجازه رو میده تا بتونه خودش رو همه جانبه برای اون روز اماده کنه، رصد بازار ، بررسی رقبا، بررسی نیاز مشتری و …. .
  3. همکاری تیمی: زمانی که شما یک تقویم محتوایی داشته باشید تمام اعضای شرکت شما از مدیریت تا بخش فنی و بخش فروش دقیقا میدانند قرار است چه اتفاقی بیوفتد، برای مثال شما یک جشنواره فروش زمستانه دارید و بچه های برنامه نویس شما میدانند که از قبل برای جشنواره باید یک صفحه اماده کنند که افکت های زمستانی دارد نه که دو روز قبل از جشنواره صفحه شما به حالت غیر فعال در بیاید تا کد ها اماده شوند!
  4. شفافیت برای ذی نفعان: زمانی که روند محتوایی شما تغییر میکند شما قصدی دارید و میخواهید که مخاطب رو به اون سمت ببرید و ذهنش رو برای یکسری مسائل اماده کنید ولی شاید برای سرمایه گذار و مدیر شما کمی درک کار شما سخت باشد چرا که مدیر باید بداند که در نهایت قرار است به چه چیزی برسد و نمیتواند او هم مانند دیگر مخاطبان منتظر شما باشد.

حال از مزایای داشتن تقویم تولید محتوا گفتم اما بیایم اکنون راجع به اجزای تشکیل دهند آن صحبت کنیم.

اجزای تشکیل دهندی تقویم محتوا:

  1. تایملاین برای جریان ایده تا انتشار محتوا: این جز یکی از مهم در جز ها در برنامه ریزی هست چرا که از نظر زمانی به شما امکان کنترل کردن و پایش کردن جریان ایده تا انتشار را خواهید داشت و دقیقا میدانید که در چه مرحله ای هستید. پس تایملاین مشخص به شما اجازه مدیریت کار هایتان را میدهد.
  2. امکان اضافه کردن محتوا به بخش های مختلف زمانی:این تقویم مثله تمام تقویم های برنامه ریزی قرار نیست خشک و غیر قابل تغییر باشد. شما زمانی را برای تدوین این تقویم میگذارید ولی بعد متوجه میشوید که اگر فلان محتوا را با توجه به بازخورد ها حذف کنید یا نوع آن را تغییر دهید (مثلا از اینفوگراف به ویدیو) بهتر باشد.
  3. مشخص شدن مسئول هر کار: زمانی که شما اینفو گراف داشته باشید به طراح نیاز دارید و زمانی که یک مقاله به کپی رایتر، پس به شما این امکان داده شده که مسئول هر کار را مشخص کنید.
  4. توازن بخشی بین تولید و انتشار محتوا: اینطوری شما خیلی راحت میتوانید کار ها را برای زیر دستان یا همکارانتان مشخص کنید. در غیر اینصورت ممکن است در یک روز برای طراح گرافیک شما کلی کار باشد ولی برای کپی رایتر شما هیچ!
  5. امکان ایجاد توضیحات برای هر محتوا جهت شفافیت: اینطوری شما و همکاران زمان کافی برای توجیه خودشان برای یک محتوا دارند که دقیقا بتوانند توضیحات شما را جهت برنامه یا محتوایی که مشخص کردید بدانند و با آن خودشان را هماهنگ کنند.

و در نهایت میرسیم به اینکه با تقویم تولید محتوا به چه چیز هایی میتوانیم برسیم و چه چیز هایی رو باید بررسی کنیم.

شاخص های کلیدی یا KPI هایی که باید با تقویم تولید محتوا اندازه گرفت.

به طوری کلی این شاخص ها به 3 دسته تقسیم میشوند

  1. Conversion
  2. Reach
  3. Engagement

کانورژن های به نرخ های تبدیل شما باز میگیردد مثله

  • تعداد فروش
  • ایمیل های دریافتی
  • دانلود ها شما
  • یا هر CTA دیگری که شما دارید

ریچ ها نیز به دیده شدن پست یا مقاله شما هست

  • بازدید صفحه
  • بازدید محتوا (عکس، مقاله یا ویدیو)
  • نرخ باز کردن صفحه یا تبلغ
  • تعداد کلیک

و در نهایت ها تعاملات کاربر با شما.

  • کامنت ها
  • اشتراک گذاری ها
  • لایک ها
  • زمان صرف شده در صفحه یا سایت 

یه سر به فروشگاه سایت بوم کار بزن. اگه کسب و کار داری یا سایت داری خیلی کمکت میکنه.

نویسنده

Erfan zohrabi

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *