کسب و کار

گیمیفیکیشن راهی برای افزایش تعامل

گیمیفیکشن

در این مقاله، می‌خواهیم راجع‌ به گیمیفیکیشن صحبت کنیم . موضوعی که باعث می‌شود کسب‌وکارها از این خصوصیت انسان‌ها نهایت استفاده را بکنند، به خصوص از بازی!

 گیمیفیکیشن چیست؟

بازی وار سازی یا گیمیفیکیشن یعنی استفاده از تفکرات و استراتژی های بازی گونه و تفریح وار در زمینه های مختلفی مثل آموزش، کسب و کار، پزشکی،تجارت و… که ماهیت بازی را ندارند . از آن جایی که ما انسان ها به طور ذاتی عاشق بازی و تفریح هستیم،  تفریح گیمیفیکیشن می تواند به یک محرک انگیزه بخش برای ما تبدیل بشود . که به کمک آن می توانیم فرایند های خسته کننده و کسل کننده رایجی مثل کار کردن، آموزش،درمان و… رابه یک فرایند جذاب و مهیج تبدیل کنیم . 

 

گیمی

6 ویژگی اصلی بازی ها که باعث تعامل بیشتر کاربران می شود.

1_همه بازی ها قانون های مشخصی دارند

2_همه بازی ها یک هدف دارند که با رسیدن به آن هدف، کاربر برنده می شود .

3_در همه بازی ها شانس دخالت دارد که باعث تنوع تجربه کاربر در هر بار بازی می شود .

4_در بازی ها رقابت وجود دارد .

5_بازی به نتایج عددی نیاز دارد .

6_ بازی باید شرکت کننده را سرگرم نگه دارد.

12

 

برخی از مواردی که گیمیفیکیشن بهبود آن ها کمک می کند.

1_مشاکت و پیشرفت در آموزش

2_عملکرد کارکنان فروش

3_توانایی انجام کارهای مختلف

4_بهره وری سامان

5_حفظ دانش

6_مسائل مربوط به استخدام

8_حفظ مشتری

9_افزایش تقاضای مشتریان

909

 

مثال هایی از گیمیفیکیشن در مارکتینگ

1_کارت عضویت و تخفیف خرید مکرر

2_سیستم امتیاز دهی به ازای هر فروش

3_تخصیص جایزه در ازای گرفتن اطلاعات یا تکمیل فرم

4_گردونه های شانس

5_حل کردن معما یا پازل

گیمیفیکیشن چطور به مارکتینگ کمک می کنند؟

1_ایجاد هدف بالا و بالا بردن انگیزه

2_ایجاد حس رقابت و کنجکاوی

3_درگیر کردن احساسات کاربر

4_ایجاد حس مثبت برنده شدن

همه این موارد باعث می شود، کاربر زمان بیشتری را در سایت شما بگذراند و احتمال اینکه بازی شما را با دوستانش هم به اشتراک بگذارد بیشتر می شود . این روند در نهایت به افزایش فروش شما کمک می کند .

game

 

یک مثال پرکاربردی دیگر

زمانی هست که شما از طریق اپلیکشن اسنپ درخواست خودرو می کنید، وقتی در حال جستجو سفیر است، با top کردن روی صفحه صدای بوق ماشین اجرا می شود!

 

گیمیفیکیشن اسنپ

 

اپلیکشن دیگر تپسی می باشد، وقتی در حال جستجو سفیر هستید با کشیدن خودرو وسط صفحه به سمت راست یا چپ بازی شروع می شود .

همین اکشن های ساده در زمانی که کاربر در حال انتظار هست، نمونه استفاده از گیمیفیکیشن است .

 

098

 

یک نمونه استفاده شده گیمیفیکیشن خود مرورگر کروم می باشد که زمانی که ما به داده اتصال نداشته باشیم، بازی پرطرفدار دایناسور اجرا می شود .

مرورگر

کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی چیست؟

آیا آموزش الکترونیکی هم نیاز به استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن دارد؟ خوب است بدانید بازی‌ها در هر شکل و نوعی که باشند، باعث افزایش انگیزه مخاطبان می‌شوند و «انگیزه» از مهم‌ترین عناصر آموزش به شمار می‌رود . نمونه های گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیکی باعث می‌شود که یادگیری جذاب، لذت بخش و موثر باشد . به شکلی که اکثر دانشجویان تمایل دارند به دوره آموزشی خود برگردند .

بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از نمونه گیمیفیکیشن در آموزش الکترونیک، انگیزه فراگیران را حفظ و تقویت می‌کند .

 

765

مزایای کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش مجازی چیست؟

بین یادگیرندگان و محتوای آموزشی،رابطه مناسبی برقرار می‌شود.

گیمیفیکیشن با داشتن هدف مشخص، علاوه بر جلب توجه یادگیرندگان به محتوای آموزشی، به آن‌ها انگیزه می‌دهد . وقتی یادگیرندگان در طول فرآیند یادگیری احساس مثبتی داشته باشند و بدانند در صورت فعالیت، پاداش دریافت می‌کنند، حتما به شرکت کنندگان فعال تبدیل می‌شوند . آن‌ها می‌توانند اطلاعات را به صورت موثر دریافت کرده و آن‌ها را به حافظه بلند مدت خود بسپارند . چرا که دانشی که به این شکل در ذهن آن‌ها ذخیره شده با تجت خوشایند گیمیفیکیشن در ارتباط است .

765
گیمیفیشن

نمونه هایی از گیمیفیشن در بازاریابی

1- KFC (حمله میگویی!)

وقتی این برند قصد داشت لیست جدیدی از غذاهای میگویی را به منویش اضافه کند، برای افزایش آگاهی نسبت به این تغییر، یک AdverGame ساخت . این عبارت ترکیب دو کلمه Advertise به‌معنی تبلیغ و Game به‌معنای بازی است . می‌توان گفت بازی‌ ای ساده که برای اهداف تبلیغاتی ساخته می‌شود .

AdverGame کی اف سی، ماهیتی مثل بازی Fruits Ninja داشت و شدیداً موفقیت‌آمیز بود! به‌حدی که KFC مجبور شد برای مدتی کمپین را متوقف کند؛ چراکه به‌خاطر درخواست بیشتر از تصور مخاطبان، برای تهیه مواد غذایی و منابع به مشکل خورده بود .

2- M&M (چوب‌شور مخفی)

کمپانی مشهور ساخت اسمارتیز، اپلیکیشن یک بازی ساده را طراحی کرد . در این بازی باید در بین تصویری پر از اسمارتیزهای M&M، چوب‌شور مخفی شده را پیدا کنید. یکی از معروف‌ترین نمونه های گیمیفیکیکشن در بازاریابی همین اپلیکیشن است .

جالب است بدانید این بازی به‌تنهایی، منجربه ۲۵ هزار لایک جدید و ۶۰ هزار به‌اشتراک‌گذاری، در پروفایل فیسبوک کمپانی شد.

۳دولینگو (یادگیری زبان با بازی )

کل اساس اپلیکیشن دولینگو بر گیمفیکیشن استوار است! مخاطبین این کسب‌وکار، افرادی هستند که قصد یادگیری زبان جدیدی را دارند. متدهای یادگیری قدیمی حوصله‌سربر هستند؛ مدرسه‌های خودمان را به یاد بیاورید .

876

 

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از گیمیفیکیشن، تبدیل آموزش به سرگرمی، تشویق نوآوری و خلاقیت است. ثابت شده که سیستم‌های بازی وار، در محیط آموزشی، در محیط آموزش الکترونیکی و حتی برای سازمان‌هایی که از آن برای آموزش کارمندان استفاده می‌کنند، بسیار مفید و موثر است .

نویسنده

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *