756454

کوچینگ یک روش آموزشی است که به رهبران اجازه می دهد تا فضایی برای ارتباط و دریافت راهنمایی داشته باشند و آنها را ترغیب می کند تا اهداف خود را به وضوح مورد بررسی قرار دهند. در واقع کوچینگ یک روش اثبات شده برای افزایش عملکرد فردی است!

کوچینگ چه گرایش‌هایی دارد؟

کوچینگ یا مربیگری به یکی از موضوعات داغ این روزهای ایران و سایر کشورها تبدیل شده است. جهان سریع تر از همیشه در حال تغییر است، از این رو ما برای اینکه چابک باشیم و به سرعت با این تغییرات سازگار شویم، قطعاً به کمک انواع کوچ ها در زندگی و کسب و کار نیاز داریم.

کوچینگ همانند هر مهارتی در حال تکامل است اما برخی از انواع پذیرفته شده از مربیگری وجود دارد که می توانیم در مورد آنها بحث کنیم.

78765

کوچینگ چیست؟

به زبان ساده میتوان گفت کوچینگ فرایندی ست که عملکرد و کارایی فرد را بهبود میبخشد .

فرایندی ست که موجب تحریک تفکر مراجعه کننده میشود و یک بینش و ایده جدید در ذهن او ایجاد میکند . کوچینگ به افراد کمک میکند تا از جایی که هستند به جایگاه بهتری که میتوانند باشند برسند . کوچینگ استعداد ها و پتانسیل های فرد را شکوفا میکند تا فرد بتواند در زندگی شخصی و حرفه ای خود کارایی و عملکرد بهتری داشته باشد .

کوچینگ اجتماعی یکی از انواع گرایش‌های کوچینگ است.

این شاخه از مربیگری یکی از انواع کوچینگ است که کمک می کند افراد بتوانند :

1_حلقه اجتماعی خود را گسترش دهند.

2_بر اضطراب خود غلبه کنند.

3_نتورکینگ شان بهبود یابد.

4_موانعی را که به موفقیت اجتماعی شان آسیب می رساند،کشف کنند.

88987

مدرک کوچینگ

ما در جهان یک فدراسیون داریم به نام فدراسیون جهانی کوچینگ (ICF) که یک سازمان شبیه سازمان نظام روانشناسی می باشد، هر کوچی که بتواند از پس شرایط تعریف شده بر بیاید میتواند مدرک بین المللی بگیرد و یک کد داشته باشه تا مراجعینش از سراسر دنیا بتوانن اسمش را در فدراسیون جستجو کنند و قبل از مراجعه مطمئن بشوند کوچ مورد نظر مجوز دارد.

این شرایط چیست؟

برای هر کدوم از اعتبارنامه‌ها( ACC, PCC, MCC) تعداد ساعات مشخص آموزش، تعداد ساعات مشخص برگزاری جلسات کوچینگ و بعد از اون یک آزمون به زبان انگلیسی تعریف شده است که بعد از پاس کردن همه مراحل اعتبارنامه دریافت میشه.

ایا همه می توانند از جلسه کوچینگ برای حل مسئله خود استفاده کنند؟

تقریباً همه افراد این امکان را دارند که از وجود یک کوچ در کنار خود بهره ببرند مخصوصاً اگر به اصطلاح کوچ‌پذیر باشند؛ در صورتی که به کوچ اعتماد کنند و او را به عنوان تسهیل‌کننده فرایند رسیدن به اهداف خود قبول کنند.

وجود کوچ در زندگی هر فردی لازم است؛ زیرا هر فرد ممکن است به یک سری از نقاط قوت و ضعف و حتی برخی رفتارهای خودآگاهی نداشته باشد. با توجه به زندگی امروزی که زمان نقش مهمی در موفقیت افراد ایفا می‌کند، کوچ این مورد را به بهترین نحو به انجام می‌رساند.

6545

ایا تکنیک کوچینگ برای همه کس مفید و موثر است؟

در واقع، تکنیک کوچینگ برای افرادی که منعطف، صبور و دارای روحیه تغییرپذیری و تحول درونی هستند، از لحاظ روحی و روانی در وضعیت خوبی به سر می‌برند و به برنامه‌ریزی برای آینده خود اهمیت نشان می‌دهند، مفید و مؤثر خواهد بود.

کوچینگ برای همه افراد سالمی که برنامه‌ای برای آینده خود دارند مفید است، اما اگر مسئله‌ای دارند که نیاز به مرور گذشته است باید به یک مشاور مراجعه کنند.

چه کسانی از جلسه کوچینگ نتیجه نمی گیرند؟

افرادی که:

✅اعتقادی به مشاوره گرفتن ندارند؛
✅فکرشان باز نیست؛
✅افسرده‌اند یا مشکل روانی دارند؛
✅در مقابل تغییر مقاومت نشان می‌دهند و تمایل به پیشرفت از خود نشان ندهند؛
✅خصوصیت خودشیفتگی دارند؛
✅انتظارات غیرمنطقی از کوچ دارند؛
✅در جلسات برگزار شده با کوچ همکاری نکنند
✅به صورت افراطی به کسی اعتماد نمی‌کنند.

در این موارد حتی اگر کوچ از تجربه و مهارت‌های لازم نیز برخوردار باشد، نتیجه دلخواه حاصل نخواهد شد.

87765

تفاوت کوچینگ با دیگر تکنیک های مشاوره

کوچینگ و مشاوره نیز شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در هر دو مورد ، یک نفر (مربی یا مشاور) با همدلی به مشتری گوش فرا می دهد زیرا آن‌ها در مورد موضوعی که مشتری برای جلسه آورده است، کار می‌کنند.

هر دو مکالمه‌های یک به یک، محرمانه و پرمعنی هستند. نقش کوچ این است که از کوچی حمایت کند تا یک وضعیت یا هدف مورد نظر آینده را مشخص کند، خوب گوش دهد و سؤالاتی را مطرح کند زیرا این کوچ است که راه های پیش رو را بررسی می‌کند.

مشتری زمانی نیاز به مشاور دارد که برای حل مسائل پیچیده روانشناختی گذشته دچار مشکل شود. بنابراین، تفاوت اصلی بین کوچینگ و مشاوره این است که آیا مکالمه متمرکز بر گذشته است یا آینده. پیشنهاد شده است که کوچینگ  باید بر حال و آینده متمرکز شود، در حالی که مشاوره تمایل دارد تا بر کشف و حل مسائل مسئله دار در گذشته شخص متمرکز شود.

89897

کوچ به چه کسی گفته می شود؟

کوچ فردی است که با برقراری ارتباط نزدیک و ابراز حس همدلی با کوچی، اعتماد وی را جلب نموده، با القای حس امنیت شرایطی را فراهم می‌کند که در آن فرد احساس راحتی نموده و بدون دغدغه و استرس به بیان مواردی بپردازد که او را دچار مشکل کرده است.

یک کوچ ایده آل در طی جلسات سعی بر شناخت علایق و توانایی‌های فرد دارد و برای استفاده بهینه از این جلسات و کمک به وی دررسیدن به اهداف خاص، برنامه‌ریزی دقیق می‌کند .

کوچ همواره می‌کوشد تا با گوش سپاری مؤثر و طرح پرسشنامه‌های کاربردی مراجعه‌کننده خود را به چالشی سازنده دعوت ‌کند و با بررسی این فرآیند پرسش و پاسخ، درنهایت به او بازخورد مفید و کاربردی ارائه دهد.

با توجه به این‌که سبک زندگی و خواسته‌های افراد باهم متفاوت است، در اینجا مهارت کوچ است که با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها برای هر فرد و افزایش سطح آگاهی آن‌ها از توانایی‌هایشان، راه‌حل یا مسیر درست را نشان دهد.

32145

اصول کار یک کوچ

بهترین عملکردی که یک کوچ می‌تواند داشته باشد استفاده از راهنمایی غیرمستقیم، کوچینگ مشارکتی و تشویقی است. این نوع عملکرد شامل پایبندی به یک سری اصول و عقایدی است که از استاندارد و نتایج مثبت آن اطمینان داریم. زمانی که عقاید و چشم‌اندازهای کوچ و کوچی به هم نزدیک باشد، عملکرد کوچ مؤثرتر خواهد بود.

در نتیجه شما می توانید با جلسات کوچینگ زندگی بختری را تجربه کنید.

نویسنده

دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *